Gewichtstoename

Aankomen tijdens de zwangerschap is gezond. Maar wat is dan een gezónde gewichtstoename?

Eten voor twee, dat is een wijsheid van vroeger. Je lichaam verbruikt natuurlijk meer energie dan voorheen, maar je kindje is nog erg klein en verbruikt lang niet zoveel voedingsstoffen als jijzelf.
Het is belangrijk gezond en gevarieerd te eten. Zorg dat je de schijf van vijf volgt en alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Je kunt ook aanvullende zwangerschapsvitamines overwegen. 
Wil je graag meer informatie over een gezond eetpatroon in de zwangerschap? Maak dan een afspraak op ons Voedingsspreekuur.

Wat is jouw ideale gewichtstoename?

Wij berekenen jouw BMI aan het begin van je zwangerschap en vermelden dat op je zwangerschapskaart. 

Onderstaande grafiek laat zien wat de meest ideale gewichtstoename is per BMI categorie.

Preconceptioneel BMI categorie Gewichtstoename tijdens de zwangerschap
Ondergewicht (< BMI 18,5) 12,5 – 18 kg
Normaal gewicht (BMI 18,5 – 24,9 kg)  11,5 – 16 kg
Overgewicht (BMI 25,0 – 29,9) 7 – 11,5 kg
Obesitas (BMI >30) 5 – 9 kg

Wat veroorzaakt jouw gewicht?

Je hoeft niet te schrikken als je aankomt tijdens je zwangerschap. Bij een gewichtstoename van 12 kilo zit gemiddeld 3 kilo vet. Dit vet dient als reserve en is noodzakelijk voor een gezonde zwangerschap.
Als je niet meer bent aangekomen dan voor jouw BMI categorie wordt geadviseerd, dan kost het straks weinig moeite om het er weer af te krijgen. Direct na de bevalling ben je namelijk al zo’n 5-6 kilo kwijt!

Tijdens het ontzwangeren verdwijnt ook de rest. Borstvoeding vermindert je gewicht en helpt bij het afbouwen van de extra vetten. Ook het extra bloed is niet meer nodig en dat vermindert dus ook automatisch.
Gun je lichaam de tijd om te herstellen. 

In deze tabel zie je de gemiddelde gewichtsverdeling aan het eind van de zwangerschap (dat varieert natuurlijk per persoon)

baby 3,5 kg
baarmoeder  1 kg
placenta 0,5 kg
Borsten 0,5 kg
extra vet voorraad 3 kg
extra bloed 1,5 kg
extra vocht / vruchtwater 2,0 kilo