Blog: “Buikpijn in de zwangerschap”

In de zwangerschap is buikpijn een veel voorkomende klacht.
Er zijn veel verschillende oorzaken van buikpijn, hieronder leest je de meest voorkomende soorten waarvan je last kunt hebben tijdens je zwangerschap.

Groeipijn

Je baarmoeder is een spier en voor de zwangerschap heeft dit orgaan de grootte van een peer. Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder net zoals je kindje.
Rond 12 weken zwangerschap is de baarmoeder gegroeid tot ongeveer de hoogte van je schaambot, bij 22 weken is deze gegroeid tot ongeveer navelhoogte en rond de uitgerekende datum zelfs tot nét onder je ribben! In het tweede en derde trimester kun je hier vooral last van hebben. Je buik kan strak of gespannen aanvoelen en meestal ervaar je een krampende of zeurende pijn erbij.

Bandenpijn

Je baarmoeder zit met banden aan het bekken vast, wat ervoor zorgt dat deze op de juiste positie wordt gehouden. Door de groei van de baarmoeder en onder invloed van hormonen komt er veel druk te staan op de banden.
Het uitrekken van de banden veroorzaakt vaak stekende pijn. Meestal houdt dit kort aan en voel je dit vooral bij bewegingen. Bandenpijn voelt vaak erg vervelend, maar kan gelukkig geen kwaad voor jou of het kindje. Een warme kruik en even rustig aandoen helpen vaak.

Obstipatie

Doordat je baarmoeder groeit en alle organen opzij duwt, kunnen hierdoor je darmen ook aan de kant geduwd worden. Dit kan soms een stekende buikpijn veroorzaken. Bovendien werkt het spijsverteringsstelsel onder invloed van de hormonen trager, waardoor je last kan krijgen van obstipatie (een moeizame stoelgang).
TIP: Belangrijk is om voldoende vezelrijke producten te eten (volkoren producten, groene groenten en fruit), 2 liter (water) te drinken en voldoende te bewegen. Adviezen hiervoor vind je ook op de website van het Voedingscentrum.

Voorweeën/harde buiken

Harde buiken ontstaan doordat de spieren van je baarmoeder zich af en toe samentrekken. Wanneer je een harde buik hebt, voelt je buik hard en strak aan. Harde buiken horen niet pijnlijk te zijn, maar geven eerder een oncomfortabel en zwaar gevoel. Meestal verdwijnen ze wanneer je rustig gaat liggen en ontspant. Af en toe een harde buik kan geen kwaad en is niet vervelend voor je baby. Wanneer je regelmatig last hebt van (pijnlijke) harde buiken kan het een teken zijn van je lichaam dat je rustiger aan dient te doen.

Ook kun je in de laatste maanden van je zwangerschap last krijgen van voorweeën.
Maar hoe weet je het verschil tussen voorweeën of echte weeën: het verschil is dat weeën die ontsluiting geven is het toenemen in kracht en frequentie. Voorweeën kunnen best iedere 5 minuten komen en ze kunnen ook wel pijnlijk zijn, maar ze blijven ongeveer net zo vaak komen en net zoveel pijn doen.
WEETJE: Voorweeën komen vaker voor bij vrouwen die zwanger zijn van een tweede of derde kindje.

Weeën

Een wee is een samentrekking van de baarmoeder. De baarmoeder is een spier en het voelt als een soort kramp in je onderbuik die langzaam opkomt, erger wordt en dan weer afzakt.
Weeën komen in een soort van golven; in het begin voel je de pijngolf aan komen, vervolgens is er een hoogtepunt en daarna zakt de pijngolf weer. Tussen de weeën door is je buik ontspannen. De weeën worden sterker, pijnlijker en komen vaker naarmate de bevalling vordert. Sommige vrouwen kunnen naast buikweeën ook last hebben van rug weeën; dan zit de pijngolf vooral in de (onder)rug.
Wanneer je moet bellen als je denkt dat de bevalling is begonnen kun je terugvinden in ons praktijk boekje, of op de website!
TIPS Een warme kruik, een warm bad of warme douche helpen vaak. Zo nodig mag ook een paracetamol worden genomen (dit gaat bij echte weeën helaas niet helpen ;-)).

N.B. Bij een acute ontstane aanhoudende buikpijn of pijnlijke harde buiken die à 5-10 min komen voor 37 weken en niet afnemen met rust en warmte, moet je altijd de verloskundige bellen!  Daarnaast kun je bij twijfel of ongerustheid natuurlijk ook altijd bellen!

Geschreven door: Evelien van der Marck