Bandenpijn

Wat is bandenpijn

Om te weten te komen wat bandenpijn is, moet je eerst weten wat de banden zijn. De baarmoeder ligt verstopt achter de blaas en voor de endeldarm. De baarmoeder zit hier niet los in de buikholte, maar wordt op zijn plaats gehouden door middel van banden. Deze banden zijn te vergelijken met elastieken, ze kunnen dus meerekken tijdens de zwangerschap. Dat meerekken gaat niet zomaar, dit gaat beetje bij beetje.

Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder mee met het groeiende kind. De baarmoeder is normaal ongeveer zo groot als een mandarijn en zal mee moeten groeien om het kind de ruimte te geven om te groeien. Door de groei van de baarmoeder wordt er aan de banden getrokken.

Bandenpijn aan het begin van de zwangerschap

bandenpijn_webHoewel vaak wordt beweerd dat bandenpijn pas rond de 20e week van de zwangerschap voorkomt, kan bandenpijn ook al veel eerder ontstaan, soms al vanaf 6 weken. Vaak wordt het niet herkend als bandenpijn maar het gaat wel degelijk om een vorm van bandenpijn of baarmoederpijn.

Bandenpijn of baarmoederpijn vroeg in de zwangerschap herken je doordat je een plotselinge stekende pijn voelt. Vaak is dit wanneer je een plotselinge beweging maakt. Bijvoorbeeld tijdens het bukken of tijdens het opstaan kan er een stekende pijn optreden. Maar ook wanneer je moet hoesten of niezen kan er bandenpijn ontstaan.

Deze vorm van bandenpijn kan van de groeiende banden afkomen, maar ook van de groeiende baarmoeder zelf. Soms kun je ook een soort menstruatiepijn voelen in de zwangerschap. Meestal wordt dit veroorzaakt door de groei van je baarmoeder.

Bandenpijn vanaf de 20e week

De meeste bandenpijn komt later in de zwangerschap voor. Bij plotselinge bewegingen maar soms ook wanneer de zwangere vrouw helemaal niks doet. Een vervelend verschijnsel, omdat de groter wordende buik toch al aardig in de weg begint te zitten. De meeste bandenpijn voel je aan de zijkant of ter hoogte van het schaambot. Het kan aanvoelen alsof er een scherp voorwerp in de buik gestoken wordt. Ook kan het schaambot gekneusd aanvoelen. Dit heeft allemaal met de banden te maken. Soms kan de pijn continue aanwezig zijn. Dit is vaak van tijdelijke aard en zal uiteindelijk weer verdwijnen. Bandenpijn heeft niks met wee├źn te maken en zal ook niet regelmatig terug keren. Het ontstaat meestal vrij plots en kan net zo plots weer afgelopen zijn. Wanneer je wel moet bellen, lees je hier.

Een tweede of volgende zwangerschap geeft vaak veel eerder bandenpijn doordat de buikspieren door de eerste zwangerschap verslapt zijn. De baarmoeder heeft hierdoor nog maar weinig steun van de buikspieren en zal sneller in de banden gaan hangen.

Tegen bandenpijn

Bandenpijn is niet te voorkomen. Het is iets dat bij het zwanger zijn hoort. Maar bandenpijn kun je wel iets verlichten. Laat in ieder geval je buik niet slap hangen. Draag je buik met je buikspieren door deze aan te spannen. Hierdoor hangt de buik minder aan de banden en zal er minder druk op de banden staan. Dit leer je oa in de cursus fit tijdens de zwangerschap.

Heb je na een zware dag echt veel last van bandenpijn, ga dan rustig liggen en leg een warme kruik tegen je buik aan. Dit kan ook verlichting geven. Ontspannen in een warm bad doet ook wonderen.

Tijdens onze gratis informatieavond worden deze en andere zwangerschapsklachten besproken. Ook tijdens CenteringPregnancy komen deze onderwerpen aan bod. Hier leer je ook wat je eraan kan doen, en wat anderen helpt bij deze klachten.