Verschijnselen en verloop

Vaginaal bloedverlies en/of buikpijn zijn meestal de eerste tekenen van een dreigende miskraam. Het patroon, de duur en hevigheid van het bloedverlies en de buikpijn kunnen verschillen en voorspellen niet alles over de uitkomst van de zwangerschap. Ook als je bloedverlies hebt (gehad), blijft de kans groot dat de zwangerschap doorgaat en je een gezond kind krijgt.

Verschijnselen

Een miskraam gaat meestal gepaard met heftige krampen en ruim bloedverlies, waarbij bloedstolsels aanwezig kunnen zijn (donkerrood van kleur en glad van vorm). De pijn kan uitstralen tot in de rug of bovenbenen en kan op weeën lijken. Zwangerschapsverschijnselen of -gevoel zoals gespannen borsten en misselijkheid kunnen soms vlak voor een miskraam afnemen.

Verloop

Bij de helft tot driekwart van de miskramen vindt uitstoting van de vrucht plaats binnen één week. Soms duurt dat langer. In de meeste gevallen is de vrucht niet aanwezig of herkenbaar als een klein mensje, maar worden bloedstolsels met een vruchtzak gezien. De vruchtzak is herkenbaar als een met vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel, dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed.

Bij 6 weken zwangerschap is de vrucht 6 mm, bij 8 weken ruim 1 cm en bij 12 weken 7 cm. Wanneer de hele vrucht is uitgestoten, neemt de buikpijn direct af. Het bloedverlies kan tot 2 weken voortduren en verloopt als een afnemende menstruatie. Als de vrucht niet geheel is uitgestoten, houden het bloedverlies en de buikpijn tijdelijk op, maar zal daarna weer terugkomen. Het is moeilijk te beoordelen of de vrucht in zijn geheel is uitgestoten. Het verdere verloop met betrekking tot pijn en bloedverlies geeft hier meer duidelijkheid over.

Heb je last van deze klachten? Neem dan contact met ons op.