Aangifte van de geboorte

De aangifte van de geboorte van jullie kindje moet gedaan worden in de gemeente waar jullie kindje is geboren (voor adressen en openingstijden zie hieronder). Dit dient binnen drie dagen na de dag van de bevalling te gebeuren. Je moet van te voren een afspraak maken op het gemeentehuis om de geboorteaangifte te regelen. Dat kan ook digitaal, via de website van de gemeente.

Geboortedag: – Uiterste aangiftedag:

• Maandag – Donderdag
• Dinsdag – Vrijdag
• Woensdag – Maandag
• Donderdag – Maandag  
• Vrijdag – Dinsdag
• Zaterdag – Dinsdag
• Zondag – Woensdag

Als de termijn van geboorteaangifte afloopt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, dan kan de aangifte ook een dag later plaatsvinden, dus op de eerstvolgende werkdag. Alleen als door een opeenvolging van weekeind- en feestdagen de termijn beperkt zou worden tot één dag, kan de aangifte ook de daarop volgende werkdag plaatsvinden.

Bijvoorbeeld:

  • Jullie kindje is geboren op donderdag: de aangifte dient uiterlijk op maandag, de werkdag na de zondag (einde termijn) gedaan te worden.
  • Jullie kindje is geboren op donderdag voor Paasweekend: de aangifte dient uiterlijk op dinsdag na eerste en tweede Paasdag gedaan te worden.

Wie moet aangifte van de geboorte doen

De vader is verplicht aangifte te doen. Als er geen vader is, is degene die bij de geboorte aanwezig is geweest, verplicht tot aangifte. Daarna is de bewoner van het huis waar de geboorte heeft plaatsgevonden, verplicht tot aangifte. Daarna is het hoofd of een gemachtigde van de inrichting waar de geboorte heeft plaatsgevonden, verplicht tot aangifte.
De moeder mag uiteraard ook zelf aangifte doen.

Wat moet je meenemen bij de aangifte van de geboorte

Neem een geldig identificatiebewijs mee en je trouwboekje of de erkenningsakte. Indien jullie niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, moet de moeder toestemming geven om de baby de achternaam van de vader te geven. Dit kun je het beste al vóór de bevalling regelen op het gemeentehuis (de erkenning).
Als je een andere nationaliteit hebt dan de Nederlandse, kan het voorkomen dat er andere documenten nodig zijn.

Neem dan contact op met de gemeente waar je jullie kindje gaat aangeven.
Tegenwoordig mag je kiezen welke achternaam je baby krijgt: die van de vader of die van de moeder. Voorwaarde is wel dat alle kinderen uit één gezin dezelfde achternaam krijgen.

Kijk ook op:
www.rijksoverheid.nl

Gemeente Oss
Gemeentehuis Oss, afdeling Burgerzaken
Raadhuislaan 2 (schuin tegenover onze praktijk)
5341 GM Oss
Tel.: (0412) 62 90 20
Fax: (0412) 64 26 05
mail: gemeente@oss.nl 
internet: www.oss.nl

Gemeente Bernheze
Gemeentehuis Bernheze, afdeling Burgerzaken
‘t Dorp 94
5384 MD Heesch
Tel.: (0412) 45 88 88
Fax: (0412) 45 46 35
mail: gemeente@bernheze.org 
internet: www.bernheze.org

Gemeente Uden
Gemeentehuis Uden, afdeling burgerzaken
Markt 145
5401 EJ Uden
Tel.:(0413) 140413
mail: Postbus83@uden.nl 
internet: www.uden.nl

Gemeente ‘s-Hertogenbosch:
Stadskantoor
Wolvenhoek 1
‘s-Hertogenbosch
tel: 073-615 51 55
mail: burgerzaken@s-hertogenbosch.nl 
internet: www.s-hertogenbosch.nl

Je kunt via de website een afspraak maken om jullie baby aan te gaan geven.

Van kinderwens, zwangerschap tot begeleiding na de kraamtijd, wij zijn er voor jullie!

Benieuwd naar wat wij voor jullie kunnen betekenen? 0412- 627560­