Positieve test

Gefeliciteerd je bent zwanger!

Je zwangerschapstest is positief, gefeliciteerd! Al vanaf je positieve test staan wij voor je klaar. Vragen of onzekerheden? Neem telefonisch contact met ons op, of vul ons terugbelformulier in en wij nemen contact met jouw op voor persoonlijk advies. Wij zijn zeven dagen per week bereikbaar. Je hebt geen verwijzing van je huisarts nodig.

Waar moet je aan denken nu je zwanger bent? We hebben het allemaal voor je op een rijtje gezet. Wat er verder gaat komen, vertellen we je bij deeerste controle’ of kijk hier voor de uitgebreidere informatie.

Voeding

Als je zwanger bent is het extra belangrijk om gezond te eten. Niet alles is veilig in de zwangerschap. De belangrijkste producten om niet te eten tijdens je zwangerschap zijn:

  • Rauw(e) vlees(waren), vis, ei, kiemgroente, melk en zachte kazen gemaakt van rauwe melk.
  • Sommige soorten vis, zoals gerookte en rauwe vis.
  • Lever, en in beperkte mate leverproducten.
  • Alcohol en drugs

Uitgebreide informatie over wat je wel en niet kan eten tijdens je zwangerschap vind je in de app Zwangerhap en bij het voedingscentrum.

Zwangerschapsvitamines

  • Aanbevolen wordt om vier weken vóór tot en met de eerste tien weken van je zwangerschap een dagelijkse dosis van 400 microgram foliumzuur in te nemen. Foliumzuur verkleint de kans op geboorteafwijkingen als het neurale-buisdefect (NBD) of open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte.
  • Vitamine D is van belang voor het behoud van sterke botten van jou als moeder en speelt een belangrijke rol bij de botaanmaak van de baby. Het advies is om de gehele zwangerschap dagelijks 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Deze tabletjes zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek.
  • Als je voedingssupplementen speciaal voor zwangeren gebruikt, zijn alle vitamines goed op elkaar afgestemd.
  • Jodium is tijdens de hele zwangerschap belangrijk voor de groei en hersenontwikkeling van ongeboren baby’s. De belangrijkste bron van jodium is brood, maar het zit ook in zuivel (zoals melk of yoghurt), eieren en vis. Je krijgt voldoende jodium binnen als je bijvoorbeeld elke dag 5 boterhammen, 3-4 porties (ongeveer een halve liter) zuivel binnenkrijgt en 2 keer per week vis eet.
    • Lukt dat niet? Neem dan elke dag een supplement met maximaal 200 microgram jodium voor de rest van je zwangerschap.
    • Als het je niet lukt om twee keer per week vis te eten, slik dan tijdens je hele zwangerschap elke dag een omega-3 (vis)vetzuren supplement met 250-450 mg DHA.

Zwangerschapsklachten

Al vanaf de bevruchting begint er veel te veranderen in je lijf. Ben je misselijk of heb je andere zwangerschapsklachten, zoals gespannen borsten en erge vermoeidheid? Gelukkig gaan deze klachten bij de meeste vrouwen vanzelf over (of worden ze minder) rond de 12e tot 16e week van de zwangerschap. Tot die tijd moet je lichaam nog erg wennen aan de hoeveelheid en schommeling van hormonen. Dit is de veroorzaker van je zwangerschapsklachten. Heb je vragen over je klachten? Neem dan contact met ons op.

Je lichaam verandert

Al vanaf de bevruchting begint er veel te veranderen in je lijf. Ben je misselijk of heb je andere zwangerschapsklachten, zoals gespannen borsten en erge vermoeidheid? Gelukkig gaan deze klachten bij de meeste vrouwen vanzelf over (of worden ze minder) rond de 12e tot 16e week van de zwangerschap. Tot die tijd moet je lichaam nog erg wennen aan de hoeveelheid en schommeling van hormonen. Dit is de veroorzaker van je zwangerschapsklachten. Vanaf de 12e week neemt de hoeveelheid hormonen weer wat af en raakt je lichaam hier langzaam aan gewend.

Op het spreekuur geven we hier meer informatie over en ook op onze informatie-avond  komen de klachten die je kunt hebben, en wat je eraan kunt doen, uitgebreid aan bod.

Emoties

Tijdens de zwangerschap kun je je de ene dag heel sterk, speciaal, blij en trots voelen en de andere dag val je ten prooi aan twijfels, onzekerheid en angst.
Vaak ben je ook emotioneler dan anders, huil je bijvoorbeeld makkelijker tijdens een film of een boek. Dat is niet vreemd. Je lichaam verandert, hormonen kunnen je stemming beïnvloeden en je hebt soms het gevoel dat je niet weet waar je aan begint. En dat is ook zo. Hoe het allemaal voelt en gaat, weet je pas als het echt zo ver is.

Je baby heeft 9 maanden nodig voordat hij of zij klaar is voor de geboorte, maar jij ook. Je lichaam verandert, jij verandert en ook je relatie met je partner en je ouders verandert. Je maakt je op voor een nieuwe fase in je leven.

Praat met je partner over hoe jij je voelt, dan kan hij/zij jou ook beter begrijpen en ondersteunen. Je kunt hier ook met ons over praten tijdens de spreekuren. En als je het gevoel hebt dat het niet goed met je gaat, kun je bellen om een extra afspraak bij je EVA te maken.

Vitamines

Foliumzuur: 
Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Het draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel, dat vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd. Foliumzuur verkleint de kans op geboorteafwijkingen als het neurale-buisdefect (NBD) of open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte.

Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral de groene soorten, volkoren producten, brood, vlees en zuivel. Door gevarieerd te eten kan iedereen voldoende foliumzuur binnenkrijgen, behalve zwangere vrouwen. Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam meer foliumzuur nodig dan anders.

Aanbevolen wordt om vier weken vóór tot en met de eerste tien weken zwangerschap een dagelijkse dosis van 400 microgram foliumzuur in te nemen.
Omdat je niet weet wanneer je zwanger gaat worden is het verstandig om hier mee te beginnen als je een zwangerschapswens hebt. 

Deze foliumzuurtabletjes zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Vitamine D: 
Als je zwanger bent heb je extra vitamine D nodig. Vitamine D draagt ertoe bij dat calcium goed uit de voeding wordt opgenomen. Dit is van belang voor het behoud van sterke botten van jou als moeder en speelt een belangrijke rol bij de botaanmaak van de baby.
De Gezondheidsraad adviseert daarom alle zwangeren om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Deze tabletjes zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Dit is vooral zinvol

  • als je weinig buiten komt (minder dan een half uur per dag)
  • als je vaak gesluierd bent
  • als je huid niet met de zon in aanraking komt
  • als je een donkere huidskleur hebt

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan maar daarvoor is wel zonlicht nodig, vandaar dat aangeraden wordt regelmatig buiten te komen. 
Ook in voeding zit vitamine D. Vitamine D zit veel in vette vis zoals zalm of makreel, en in halvarine, vlees en eieren. Als je voedingssupplementen speciaal voor zwangeren gebruikt, zijn alle vitamines goed op elkaar afgestemd.

Van kinderwens, zwangerschap tot begeleiding na de kraamtijd, wij zijn er voor jullie!