Positieve test

Gefeliciteerd je bent zwanger!

Je zwangerschapstest is positief, gefeliciteerd! Al vanaf je positieve test staan wij voor je klaar. Vragen of onzekerheden? Neem direct contact met ons op of meld je aan via ons aanmeldformulier. Wij zijn zeven dagen per week bereikbaar. Je hebt geen verwijzing van je huisarts nodig.

Waar moet je aan denken nu je zwanger bent? We hebben het allemaal voor je op een rijtje gezet. Wat er verder gaat komen, vertellen we je bij deeerste controle’ of kijk hier voor de uitgebreidere informatie.

Voeding

Als je zwanger bent is het extra belangrijk om gezond te eten. Niet alles is veilig in de zwangerschap. De belangrijkste producten om niet te eten tijdens je zwangerschap zijn:

  • Rauw(e) vlees(waren), vis, ei, kiemgroente, melk en zachte kazen gemaakt van rauwe melk.
  • Sommige soorten vis, zoals gerookte en rauwe vis.
  • Lever, en in beperkte mate leverproducten.
  • Alcohol en drugs

Uitgebreide informatie over wat je wel en niet kan eten tijdens je zwangerschap vind je in de app Zwangerhap en bij het voedingscentrum. 

Zwangerschapsvitamines

  • Aanbevolen wordt om vier weken vóór tot en met de eerste tien weken van je zwangerschap een dagelijkse dosis van 400 microgram foliumzuur in te nemen. Foliumzuur verkleint de kans op geboorteafwijkingen als het neurale-buisdefect (NBD) of open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte.
  • Vitamine D is van belang voor het behoud van sterke botten van jou als moeder en speelt een belangrijke rol bij de botaanmaak van de baby. Het advies is om de gehele zwangerschap dagelijks 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Deze tabletjes zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek.
  • Als je voedingssupplementen speciaal voor zwangeren gebruikt, zijn alle vitamines goed op elkaar afgestemd.
  • Jodium is tijdens de hele zwangerschap belangrijk voor de groei en hersenontwikkeling van ongeboren baby’s. De belangrijkste bron van jodium is brood, maar het zit ook in zuivel (zoals melk of yoghurt), eieren en vis. Je krijgt voldoende jodium binnen als je bijvoorbeeld elke dag 5 boterhammen, 3-4 porties (ongeveer een halve liter) zuivel binnenkrijgt en 2 keer per week vis eet.
    • Lukt dat niet? Neem dan elke dag een supplement met maximaal 200 microgram jodium voor de rest van je zwangerschap.
    • Als het je niet lukt om twee keer per week vis te eten, slik dan tijdens je hele zwangerschap elke dag een omega-3 (vis)vetzuren supplement met 250-450 mg DHA.

Zwangerschapsklachten

Al vanaf de bevruchting begint er veel te veranderen in je lijf. Ben je misselijk of heb je andere zwangerschapsklachten, zoals gespannen borsten en erge vermoeidheid? Gelukkig gaan deze klachten bij de meeste vrouwen vanzelf over (of worden ze minder) rond de 12e tot 16e week van de zwangerschap. Tot die tijd moet je lichaam nog erg wennen aan de hoeveelheid en schommeling van hormonen. Dit is de veroorzaker van je zwangerschapsklachten. Heb je vragen over je klachten? Neem dan contact met ons op.

Van kinderwens, zwangerschap tot begeleiding na de kraamtijd, wij zijn er voor jullie!