Nieuwe adviezen bij borstontsteking

Borstontsteking? Het roer om!

Nieuwe inzichten, meer kennis op doen, terug naar de natuur. Het is altijd welkom om meer te leren over een onderwerp en daar helemaal in te duiken, maar het valt óók niet altijd mee om oude gewoontes te veranderen. “We doen het al jaren zo, en dat gaat altijd goed!” is een veelgehoorde uitspraak.
Zo ook rondom het beleid bij stuwing of een borstontsteking. Afgelopen jaar kwam er (inter)nationaal een omslag in het beleid bij een borstontsteking, op basis van nieuw, uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. In de hele wereld werd er verschillend omgegaan met een borstontsteking.

Stuwing, een borstontsteking of een verstopte melkklier. De verschijnselen komen veel met elkaar overeen.
Je borst voelt harder en voller aan, wellicht op een specifieke plek. Je krijgt een rode zwelling, een pijnlijke plek of je voelt je ziek. Het voeden kan pijnlijker voelen, of juist als een opluchting.
Je lijf doet dit niet voor niets. Er is een proces gaande in je borst, wat mogelijk wat verstoord geraakt is. De klachten proberen je te vertellen dat je lijf het aan het oplossen is.

Een borstontsteking of verstopte melkklier gaat vanzelf weer over. Maar wat moet je dan doen?

1. Heb vertrouwen dat je lichaam weet wat te doen. De natuur is mild
  2. Blijf normaal voeden: ga niet extra vaak voeden, masseren of kolven
  3. Laat je borst met rust: Draag een goed passende BH, koel je borst tegen de pijn met coldpacks of witte kool, maar blijf er voor de rest vooral vanaf!
  4. Gebruik pijnstilling zoals paracetamol én ibuprofen. Dit ondersteunt je lichaam om het probleem zelfstandig op te lossen
  5. Worden de klachten niet minder binnen 24-48 uur? Neem dan altijd contact op met onze lactatiekundige.

Last van overproductie, een melkblaar of andere klachten? Neem voor meer informatie contact op met Daniëlle, lactatiekundige IBCLC.

Geschreven door: Danielle van der Velden