Omgaan met pijn

Wat kun je doen om minder last te hebben van de weeën?

Als je zwanger bent, vraag jij je wellicht een aantal dingen af, bijvoorbeeld over pijn bij de bevalling. Hoe erg zal die zijn? Wat als je er niet tegen kunt? Kun je dan iets tegen de pijn krijgen?

Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen. Maar elke bevalling is anders. En de ene vrouw kan gemakkelijker met de pijn omgaan dan de ander.

De folder “Jouw bevalling: hoe ga je om met de pijn” van het KNOV gaat hier uitgebreid op in. Je krijgt de folder rond de 25e week van je zwangerschap van ons. Je kunt de folder ook hier downloaden in o.a. Nederlands, Engels, Duits, Pools, Turks, Arabisch, Somalisch.

Probeer te ontspannen

Ontspannen is de beste manier om de pijn de baas te blijven. De voorweeën en eerste ontsluitingsweeën zijn meestal goed te verdragen. Ga dan gewoon door met waar je mee bezig was. Zoek afleiding en let nog niet te veel op de pijn. Zolang je maar niets doet waar je moe van wordt. Worden de weeën sterker, zoek dan een plek op waar je je lekker voelt en waar je je goed kunt concentreren op een wee. Maak het zo prettig mogelijk voor jezelf en zorg ervoor dat je het lekker warm hebt (warmwaterzak, bad, douchestraal op je buik of rug). Probeer niet te verkrampen en laat alles zo losjes mogelijk hangen, dan voel je de pijn minder. En vergeet niet om te eten, want je hebt energie nodig om warm te blijven.

Experimenteer met houdingen

Veel vrouwen bevallen in Nederland liggend op de rug. Dat is een prima houding om te bevallen. Er zijn ook andere houdingen waarin je veilig kunt bevallen. Je kunt bijvoorbeeld zittend op een baarkruk, hurkend, staand of steunend op handen en knieën bevallen. Soms is het van tevoren moeilijk in te schatten wat voor jou een prettige houding is. Luister dan ook naar je lichaam en neem een houding aan die goed voelt! Hierover staat meer uitleg bij het hoofdstuk baringshoudingen.

Je kunt bijvoorbeeld staand een wee opvangen, terwijl je wiegt met je heupen of leunt op een tafel of stoel. Je kunt op je handen en knieën gaan zitten of op een krukje en dan op tafel hangen. Als je liever ligt, ga dan op je zij liggen met een kussen tussen je benen en misschien ook een kussen onder je buik en in je rug. Wissel de houdingen gedurende de bevalling af. Probeer uit wat voor jou het fijnst is en beste werkt.

Denk positief

Denk steeds: deze wee is voorbij en komt nooit meer terug. Wees ervan overtuigd dat je de weeën aankunt. Wil het even niet? Maak je dan niet druk: dat is normaal. Laat je partner of de verloskundige (of wie er verder bij je is) je moed inspreken. Het goede nieuws is dat elke wee je een beetje dichter bij het einddoel brengt: de geboorte van jullie kindje. Het kindje dat je al die tijd in je gedragen hebt en dat je straks eindelijk in je armen kunt houden. Denk maar aan dat moment.

TENS (Transcutane Electrische Neuro Stimulatie)

TENS therapie is een vorm van pijnbestrijding tijdens de bevalling die zowel thuis als in het ziekenhuis toegepast kan worden. Door middel van kleine stroomstootjes worden de pijnprikkels van de weeën onderschept. De pijn verdwijnt niet helemaal, maar wordt wel minder.

De TENS Elle is speciaal geschikt voor het verlichten van weeënpijn tijdens je bevalling en werkt met elektroden (plakkertjes met een draadje eraan) die je op je onderrug plakt. Door deze elektroden worden telkens kleine stroomstootjes afgegeven, door de huid heen. Dit voelt voor jou als een soort tinteling. Door de elektrische prikkeling van de zenuwbanen kunnen de pijnsignalen minder goed doorgegeven worden aan de hersenen.
Daarnaast stimuleren de stroomstootjes de aanmaak van de natuurlijke pijnstiller endorfine.

Aangezien jij de controle hebt over de toediening, dosering, en het gebruik van de pijnstilling, geeft deze methode je het gevoel dat je controle hebt over jouw bevalling. Alleen al dit effect heeft een positieve invloed op de beleving van de bevalling en de pijn.
Voordelen van TENS:
•  je kunt gewoon bewegen en rondlopen
•  er zijn geen risico’s voor het kind
•  het is te gebruiken bij een thuisbevalling
•  je bepaalt zelf hoe hoog of hoe laag je de intensiteit van het apparaat zet
Nadelen van TENS:
•  het moet af onder de douche of in bad
•  soms kunnen de draden hinderlijk zijn

Je kunt bij ons een TENS huren.
Dit filmpje laat zien hoe de TENS werkt.

Medicatie tegen pijn

Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je naar het ziekenhuis. De reden is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd bij toediening van medicijnen. Ook de conditie van je baby moet worden bewaakt (registratie van de hartslag via een cardiotocogram of CTG). Meer informatie daarover vind je in deze folder.